

Rehberlik Servisi
Biyo-psiko-sosyal varlık olarak kabul edilen insan, her yönden gelişmeye açık bir özellik gösterir. Modern dünyada hızla gelişen teknolojik imkanlar, insanın büyük ölçüde işini kolaylaştırıyor olsa da, beraberinde farklı psikolojik, biyolojik ve sosyolojik sorunları getirmekte olduğu müşaade edilmektedir. Bireylerin sağlıklı birer kişilik geliştirmesi isteği yönlendirici rehberliği zorunlu kılmıştır. Böylelikle rehberlik, eğitimin bir parçası haline gelmiştir.
Rehberlik, bireyi tamamen yönlendirmek, belirli bir kalıba sokmaya çalışmak değildir. Rehberlik, bireyin kendisini ve çevresini tanımasını, kendisinde var olan gizli potansiyeli ortaya çıkarmasını sağlaması için yürütülen sistematik ve profesyonel bir yardım sürecidir. Rehberlik hizmetleri bireyi merkeze alır ve bilimsellik ilkesine dayanır.
Rehberlik eğitim uygulamaları öğrencilerin zihinsel bedensel, sosyal, ruhsal gelişimini desteklemeyi hedefler.
Bilim Koleji Rehberlik Servisi olarak, öğrenciyi tanımaya ve onun da kendisini tanımasına sağlamaya özen gösterilmektedir. Rehberlik hizmetleri kapsamında beklenen hedefe ulaşmak ancak bu sayede mümkün olabilmektedir. Bireyin kendisini tanımasını sağlamak için öncelikle onu tanımak gerekir. Bu düşünceden hareketle öğrenciler yakından tanınmaya çalışılmaktadır. Kendisini tanıyan, anlayan ve kabul eden birey, çevresini ve potansiyelini de farkına varır.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık süreci içinde öğrenciler gizlilik, güven ve kişilik haklarına saygı gösterilerek, istedikleri her konuda onları yargılamadan, koşulsuz kabul ederek dinlenilir. Onlara açık ve dürüst davranılarak, çeşitli konularda sağlıklı karar verebilmelerine yardımcı olunur.
Öğrencilerin, duygusal ve sosyal olgunluk kazanmalarını sağlamak çalışmaların temelini oluşturur.
REHBERLİK SERVİSİ TARAFINDAN YAPILAN ÇALIŞMALAR
Öğrenci Görüşmeleri
1-Bireysel Görüşmeler:
Problem odaklı bir danışmalık anlayışından öte, tüm öğrencilerle görüşülmesi gerekliliği ilkesi doğrultusunda problemi olsun veya olmasın, tüm öğrencilerle rehberlik odasında görüşülmek hedeflenmektedir. Okulumuzda yürüttüğümüz rehberlik çalışmalarında önleyici rehberlik anlayışla hareket edilmeye gayret gösterilmektedir. Problemi olan çocuklar gerekli belli sıklıkta görüşmeye alınarak, gerekli görüldüğü takdirde, gerekli olduğu kadarıyla ilgili öğretmene ve veliye geri bildirim verilmektedir.
2-Grup Görüşmeleri:
Belli aralıklarla öğrencilerle planlanan grup etkinlikleri yapılmaktadır.
Veli Görüşmeleri
Veliyi Tanıma Çalışmaları
Öğrenciyi tanıma Çalışmaları
Oryantasyon Çalışmaları
ÇALIŞILAN KONULAR
Akademik Başarının Önündeki Engellerin Tespiti (öğrenme güçlüğü, hiperaktivite, dikkat dağınıklığı vb.)
Ebeveyn-Çocuk İlişkisi
Öğrencinin Gelişimine Yönelik Çalışmalar
Okul Başarısında Ailenin Rolü
Çatışma Çözme Becerisi
Sosyal ve Duygusal Gelişim
Arkadaşlık İlişkileri
Sosyal Beceri Eğitimi
Öğretmen Görüşmeleri
Rehberlik birimi, derse giren tüm öğretmenlerle dirsek teması içerisinde olmalıdır.
Öğretmen ve rehberlik servisinin işbirliği içerinde çalışması öğrenciyi yakından tanıma ve takibini yapmak açısından önemli bir uygulamadır.
Belli aralıklarla öğretmenlerle sınıftaki tüm öğrenciler hakkında rehberlik odasında görüş alışverişinde bulunulmaktadır. Edinilen bilgiler ışığında çalışmalar yürütülmektedir. Gerekli görülen durumlarda öğrencilerle görüşülmekte veliye bilgi verilmektedir.
Seminerler
1- Öğrencilere Yönelik Seminer Çalışmaları
2- Velilere Yönelik Seminer Çalışmaları
Sınıf İçi Rehberlik Uygulamaları
Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisi Çalışmaları
Projeler
Doküman Çalışmaları
- Öğrenci Davranışlarının Değerlendirilmesi
- Sınav Sonuçlarının Değerlendirilmesi
- Test ve Envanter Sonuçlarının Değerlendirilmesi
- Çocuk Eğitimi İle İlgili Bilgilendirici Yazılı Doküman
- Veli Bülteni
ÖĞRENCİ GÖRÜŞMELERİ
1- Bireysel Görüşmeler; Oryantasyon çalışmaları, Öğrenciyi tanıma ve yönlendirme çalışmaları.
Öğrencilerin yaş seviyelerine göre bilişsel, duygusal ve sosyal alanlarda ortaya çıkabilecek farklı sorunlar ile ilgili çalışmalar yapılır. Sadece sorun yaşanan alanlarda değil, öğrencilerin güçlü alanlarının da desteklenerek kendileri ile barışık, sorgulayan, ruhen sağlıklı, mutlu, kendi adına karar alabilen bireyler olmalarına yönelik çalışmalar uygulanır. Öğrencileri daha yakından tanımak ve etkili bir şekilde yardımcı olabilmek için ölçek, test ve envanterler uygulanır. Bireysel görüşmeler farklı şekillerde uygulanır;
Öğrencilerin kendi ihtiyaçları doğrultusunda Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Birimi'ne başvurmaları yoluyla,
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Birimi'ne velilerin ve/veya öğretmenlerin ilettiği geribildirimlerin değerlendirilmesi yoluyla,
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Birimi tarafından uygulanan envanter, test vb. uygulamaların değerlendirilmesi yoluyla başlatılır.
2- Grup Görüşmeleri
- Okula yeni gelen öğrenciler için oryantasyon sağlamaya yönelik grup görüşmeleri,
- Ders başarısı düşük öğrencilerle yapılan grup görüşmeleri ("verimli ders çalışma yolları" merkezli görüşmeler),
- Benzer sorunlar yaşayan öğrencilerle bir araya gelerek gerçekleştirilen grup rehberliği çalışmaları,
- Dikkat Çalışmaları,
- Atılganlık Eğitimi,
- Öfke Kontrolü,
- Problem Çözme Becerisi gibi çalışmalar yapılmaktadır.
Veli Görüşmeleri
Veli ile yapılan görüşmeler, velilerin kendi ihtiyaçları doğrultusunda ya da Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Birimi'nin gerek gördüğü durumlarda randevu yolu ile gerçekleştirilir. ( Okula davet veya telefonla aranarak)
- Öğrencilerimizin kişisel-gelişimsel özellikleri, akademik başarıları, tutum-davranışları, öğretmen ve arkadaş ilişkileri ve aile içi ilişkileri gibi konularda bireysel görüşmeler yapılır.
- Öğrencilerimizin gelişimsel süreçlerine uygun olarak; velilerimizi bilgilendirmek amacıyla ders başarısı, iletişim, ahlaki gelişim, davranış kalıpları ve eğitim sistemi içinde yer alan konularla ilgili çeşitli dokümanlar hazırlanır.
Öğretmen Görüşmeleri
Rehber öğretmen, ders öğretmeleri ile rehberlik merkezli toplantılar yaparak sınıfta karşılaşılan sorunlar ve bu sorunların çözüm yolları hakkında görüşmeler yapmaktadır. Öğrenci odaklı toplantılar yapılarak tüm öğrenciler hakkında ayrıntılı bir şekilde konuşulup değerlendirmeler yapılmaktadır. Ayrıca ihtiyaç dahilinde sınıf ve branş öğretmenleriyle bireysel görüşmeler de yapılmaktadır.
Seminerler
Psikolojik danışmanlığın en önemli amaçlarından biri de insanlarda farkındalık oluşturmak, kendilerini ve çevrelerini daha iyi tanımalarına yardımcı olmaktır. Bu amaç doğrultusunda yıl içerisinde öğrencilere ve velilere yönelik olarak çeşitli seminerler düzenlenmektedir. Seminerler, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Birimi uzmanlarımız ya da konu ile ilgili kurum dışından uzman kişiler tarafından gerçekleştirilir.
1- Öğrenciye Yönelik Seminer Çalışmaları
Öğrencilerle yapılan seminer çalışmaları, farkındalık kazanmalarının yanı sıra öğrencilerin ihtiyacı olduğu konularda bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve sorun yaşadıkları konuya yönelik öğrencilere destek sağlayabilmek amacıyla yapılır. Seminerler sadece bulunulduğu zamana odaklı olmayıp öğrencileri yaşama hazırlamayı da hedeflemektedir. Yıl içerisinde ihtiyaç doğrultusunda seminer çalışmaları yapılmaktadır.
Verimli Ders Çalışma Teknikleri
Akran Zorbalığı
Temizlik ve Hijyen ( Bedensel Temizlik, Sınıf İçi Temizlik, Çevre Temizliği)
Mahremiyet ve İstismar
Olumlu Davranış Kalıpları
2- Velilere Yönelik Seminer Çalışmaları
Velilerle yapılan seminer çalışmaları, farkındalık kazanmalarının yanı sıra öğrencilerin içinde bulunduğu gelişim dönemini göz önünde bulundurarak öğrencileri anlama konusunda farklı bakış açıları kazandırmaktır. Yıl içerisinde ihtiyaç doğrultusunda seminer çalışmaları yapılmaktadır. Seminer çalışmalarından örnekler;
- 1.Sınıfa Başlayacak Olan Çocuğa Nasıl Yaklaşılmalıdır?
- Dil ve Konuşma Bozuklukları
- Verimli Ders Çalışma Yöntemleri
- Okul Fobisi Yaşayan Çocuğa Nasıl Yaklaşılmalıdır?
- Anne-Baba Tutumları ve Çocuk Üzerindeki Etkileri
- Özel Yetenekli Öğrenciler
- Ebeveyn ve Çocuk İlişkilerinde Aile Dinamikleri
- Çocuklarda Mahremiyet Eğitimi ve İstismar
- Gelişen Teknoloji ve Değişen Dikkat
Sınıf İçi Rehberlik Uygulamaları
Yıl içerisinde hedeflenen davranış ve sosyal becerilerin gelişimini sağlamak, öğrencilerin başarılarının takibini yapmak ve değerlendirmek amacıyla gerekli görüldüğü zamanlarda sınıf içi rehberlik etkinlikleri gerçekleştirilir.
Öğrencilerin bilişsel ve duygusal alandaki güçlü ve desteklenmesi gereken yönleri belirlemeye yönelik ölçek, test ve envanterler uygulanır. Envanterler derse girilmek koşulu ile rehber öğretmen tarafından yapılır.
Ayrıca sınıf içi etkinliklerde "Zaman Yönetimi", "Verimli Ders Çalışma Teknikleri", "Sınavlara Etkili Hazırlanma" ," Ders Çalışma Planı Yapma ve Uygulama", "Öğrenmeye Güdülenme" , "Öğrenme Engellerini Aşma" ve "Arkadaş İlişkileri", "Olumlu Davranış Kalıpları", kapsamında çalışmalar yapılmaktadır.
ÖĞRENCİLERE UYGULANAN TEST VE ENVENTERLER
- Öğrenci Tanıma Formu
- Otobiyografi
- Bir Aile Resmi Çiz Envanteri
- Bir İnsan Resmi Çiz Envanteri
- Öğrenme Sitilleri Testi
- Konsantrasyon Testi
Sosyal Beceri Eğitimi Çalışmaları
Eğitimin temel amaçlarından bir tanesi bireyin içinde bulunduğu topluma uyum sağlamasına yardımcı olmaktır. Bu uyum sürecinin en önemli bileşeni sosyal beceri kazanımlarıdır. Öğrencilerin sosyal becerileri kazanımalarını elde etmeleri eğitimin önemli işlevi arasında yer almaktadır. Bu işlevin gerçekleşmesinde temel sorumluluk da, ilköğretime düşmektedir. Çünkü ilköğretim, toplumdaki tüm bireylerin sahip olmaları gereken temel bilgi, beceri ve alışkanlıkların kazandırıldığı önemli bir eğitim basamağıdır.